hotline
darcekovy-kupon

Najbližšie tréningy

Vyberte si termín tréningu

Ako na správny posed za volantom?

Ako na správny posed za volantom?

 

Dovolenková sezóna je v plnom prúde a mnohí z nás sa do cieľovej destinácie vydajú autom. Dlhý čas strávený za volantom nám však prináša rôzne nástrahy. Ako sa teda najlepšie pripraviť na dlhú jazdu?

 

Základom je správny posed, vďaka ktorému sa vyhnete bolesti chrbta a nadmernej únave. Na tréningoch bezpečnej jazdy ním vždy začíname. Je to jedna z najdôležitejších vecí a pritom postup nastavenia je tak jednoduchý.

 

Zhrňme si základné rady:

 

Výška sedadla

Mali by ste sedieť čo najvyššie, tak aby to ešte bolo komfortné. Pri vyššom posede budete mať lepší výhľad z vozidla. Pozor na dostatočný priestor (cca 5cm) medzi hlavou a strechou vozidla, aby ste sa na hrboľatej ceste neudreli a aby ste minimalizovali riziko zranenia hlavy a krku v prípade nehody.

 

Vzdialenosť od palubnej dosky

Nastavte sedadlo tak, aby ste pohodlne celým chodidlom (nie iba prstami) dokázali naplno zošľapnúť pedály. Nohy nesmú byť natiahnuté, aby ste minimalizovali riziko ich zlomenia pri prípadnom náraze.

 

Spodok sedadla

Pokiaľ to je možné, nastavte spodnú časť sedadla tak, aby ho kolená presahovali o 3-6 cm. Pokiaľ má nastaviteľný uhol, správny je vtedy, keď podporuje celé stehná, bez toho aby ste cítili tlak na zadnej strane kolien.

 

Opierka chrbta

Uhol spodnej časti sedadla voči operadlu by mal byť v rozmedzí 95-110°. Pri ostrejšom uhle lepšie precítite správanie auta. Avšak pri väčšom uhle nie je chrbát tak namáhaný, preto je takéto nastavenie vhodnejšie na dlhšie cesty, alebo ak mávate bolesti chrbta. Nemýľte si to však s “ležaním za volantom”. Tu je efekt úplne opačný. Za volantom sa pri tejto polohe budete hrbiť a pri tejto polohe prichádza skôr aj pocit únavy. Pokiaľ máte možnosť nastaviť bedrovú opierku, nastavte ju tak, aby bol tlak na celý chrbát vyrovnaný a cítili ste sa pohodlne.

 

Volant

Volant by ste mali mať tak ďaleko od tela, aby ste mohli ohnúť zápästie cez jeho hornú hranu. Stred volantu by mal byť vzdialený približne 25-30 cm od hrudnej kosti. Čím bližšie bude volant k telu, tým väčšie je riziko poranenia od airbagu (aj v prípade, že máte zapnutý bezpečnostný pás). Pokiaľ máte možnosť nastaviť jeho výšku, airbag by mal mieriť na hrudník, nie na hlavu alebo krk. Mali by ste tiež skrz volant dobre vidieť na prístrojovú dosku a vaše ramená by mali byť v pohodlnej pozícii. Pri dlhej ceste je vhodné ruky oprieť o opierku na dverách a o stredovú opierku, vždy však majte obe ruky na volante.

 

Hlavová opierka

Výškovo ju nastavte tak, aby horná hrana bola zarovnaná s vrchom vašej hlavy. Pokiaľ sa dá nastaviť aj dopredu/dozadu, mala by sa dotýkať zadnej časti vašej hlavy v pozícii, v ktorej sedíte. Nezabudnite, že správne nastavená hlavová opierka zabráni zlomeniu väzov v prípade nárazu zozadu.

Pokiaľ sa budete riadiť týmito radami, budete mať lepší výhľad z okien vozidla aj spätných zrkadiel, minimalizujete mŕtve uhly a budete sa cítiť komfortnejšie aj na dlhších cestách. Predovšetkým ale znížite riziko nehody aj vážnosť svojho prípadného zranenia.

Pokiaľ chcete preniknúť do problematiky sedenia za volantom hlbšie, radi vás privítame na jednom z našich tréningov. Dozviete sa viac informácií na teoretickej časti a zároveň vám veľmi radi pomôžeme sedenie aj nastaviť.

 

 

Tipy na dlhú cestu:

 

Správne si nastavte sedenie

 

Dávajte si pravidelné pauzy

Pauzu by ste si mali dať každé dve-tri hodiny. V prípade únavy neváhajte ani s krátkym spánkom, ktorý vám dokáže dobiť baterky. Pokiaľ vás však čaká veľmi dlhá jazda a nemáte s ským striedať za volantom naplánujte si spanie aj počas cesty.

 

Nezabudnite na rozcvičku

Keď už pauzujete nájdite si pár minút na krátku rozcvičku, pri ktorej natiahnete ztuhnuté svaly.

 

Vyhnite sa tepelným šokom

Pred plánovanou prestávkou stiahnite alebo vypnite klimatizáciu, aby ste minimalizovali teplotný šok. Ak je vonku 35° a v aute máte nastavených 20° zbytočne zaťažujete organizmus.

 

Dodržujte pitný režim

Vyhnite sa však sladeným nápojom, ktoré dodajú energiu len na chvíľu. Potom ako ustúpi glykemický šok z cukru prichádza naopak únava.

 

Oliver Teknös

Inštruktor SuperDRIVE